Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului prăznuită la Catedrala Episcopală din Oradea
În prima zi din anul nou civil 2016, 1 ianuarie, la opt zile de la marele praznic al Naşterii Domnului, Preasfinţitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei, a săvârşit Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ierarh Vasile cel Mare, înconjurat de un sobor de ieromonahi, preoţi şi diaconi, în Catedrala Episcopală Învierea Domnului şi Sfântul Ierarh Andrei, Mitropolitul Transilvaniei din Oradea, prima sărbătorire a praznicului Tăierii împrejur cea după Trup a Domnului în spațiul liturgic deosebit de generos al catedralei propriu-zise, în prezenţa unui mare număr de credincioşi.
În cuvântul de învăţătură rostit după citirea pericopei evanghelice de la Sfântul Evanghelist Luca, Chiriarhul Oradiei a vorbit despre semnificaţiile sărbătorii domnești a Tăierii împrejur cea după Trup a Domnului Iisus Hristos:
„Așa după cum era rânduiala Legii Vechi, pe care Hristos Domnul a venit nu ca să o strice, ci ca să o împlinească, în a opta zi de la naștere, pentru că în poporul lui Israel orice născut de parte bărbătească era tăiat împrejur, ca semn al legăturii dintre Dumnezeu și poporul Său ales Israel, Domnul Hristos Iisus S-a lăsat tăiat în Trup împrejur, după tăierea împrejur cea trupească, căci există două feluri de tăiere împrejur: tăierea împrejur cea după trup și tăierea împrejur cea duhovnicească.
Prima, trupească, vizibilă, palpabilă, tangibilă deci, este cea a Legii celei Vechi, pentru un popor ales de Dumnezeu, nestatornic în inima sa, pentru care Dumnezeu, spre a-și aduce aminte mereu de legământul cel sfânt cu El, a lăsat tăierea împrejur cea după trup. Ce de-a doua tăiere împrejur, cea duhovnicească, spirituală, o avem noi, cei din Noul Israel, din poporul cel nou al lui Dumnezeu, poporul care Îl are ca Păstor pe Cel Care a murit pe Cruce pentru noi și a înviat a treia zi, pe Domnul Iisus Hristos, Care a lăsat pentru noi toți, deopotrivă bărbați și femei, tăierea împrejur cea duhovnicească, tăierea împrejur a inimii în sensul tăierii voii noastre lumești, în sensul sacrificării lui Adam cel vechi dinlăuntrul nostru pentru a prinde chip în noi, toți cei botezați în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Hristosul lui Dumnezeu. O tăiere împrejur pentru veșnicie, ce nu se sfârșește odată cu moartea trupească, ci continuă în vecii vecilor și înseamnă semnul puternic, deși nevăzut, al prezenței lui Dumnezeu în inima celui care Îl cheamă, al legăturii sfinte, de nezdruncinat dintre Dumnezeu și poporul Său cel nou, poporul Zilei a opta, poporul Zilei Învierii, poporul lui Hristos.”
În cadrul Sfintei Liturghii s-au înălţat rugăciuni de mulţumire către Preasfânta Treime pentru darurile și binefacerile primite în anul civil ce a trecut, cerându-se binecuvântarea lui Dumnezeu pentru anul ce a început. La finalul slujbei a fost oficiat un polihroniu, iar Preasfinţitul Părinte Sofronie al Oradiei a făcut alese urări de ani mulţi şi buni tuturor dreptmăritorilor creștini, cu prilejul intrării în noul an civil 2016.